nurseontour.reismee.nl

Het einde van een mooie reis!

Mijn uitzicht op het moment: een grijsbewolkte lucht, lichte miezel en de Nederlandse straat voor me huis. Ik ben weer terug. En dat vind ik absoluut heel jammer, maar ik heb ook heel erg genoten net, van de warme douch waar ik zo lang onder kan blijven staan als ik wil, het broodje kaas, en gewoon het echt thuis kunnen zijn.
De laatste dagen in Zanzibar zijn nog heel erg goed geweest. We hebben een blue safari gedaan, hierbij zijn we gaan snorkelen, naar de mangrove geweest, en naar verschillende witte zandbanken. Heel erg bijzonder om te zien, en onder water was het echt ontzettend mooi. Heel veel koraal en verschillende soorten vissen. Helaas behalve vissen ook kwallen. Dit zijn dus echt mijn favoriete dieren (not!). De kwallen, het waren kleintjes, maar wel heel veel, maakte het voor mij wat moeilijker om te genieten van de prachtige natuur onder water. Ik had vooral de neiging om in het wilde weg te slaan en moest me inhouden niet meteen de boot weer in te kruipen. Het prikte over heel je lichaam en eenmaal uit de boot stond ik deze keer dus niet vol met muggenbeten maar met kwallenbeten. Ik kan je zeggen dat het niet echt een verbetering was. Wat het wel een beetje goed maakte was dat we kreeft kregen bij onze lunch. Dat had ik nog nooit gehad en was leuk om een keer te proberen. Het bleek achteraf niet helemaal mijn ding, en het Italiaanse gezin tegenover ons aan tafel (dat overduidelijk vaker kreeft eet keek ook kritisch naar mijn geklungel). Maar ach heb ik het in ieder geval een keer geproefd.
De dag na het snorkelen gingen we opzoek naar dolfijnen om mee te zwemmen. (Heel wat anders dan in een zwembad). We gingen al vroeg in de ochtend omdat de kans dan groter is dat ze dichter bij de oppervlakte zwemmen. Samen met 2 andere gingen we met een klein bootje het vrij ruwe water op, soms met echt gigantische golven wat ik alleen al erg leuk vond. Met flippers, duikbril en snorkel zaten we klaar op de rand van de boot en zodra er dolfijnen gespot werden moesten we snel het water in springen. Eerst hadden we 2 wat schuwere dolfijnen die gauw wegzwommen maar na een tijd waren we in de buurt bij een hele groep van ik gok 10 dolfijnen (inclusief een moeder met een kleintje) die toelieten dat we boven en achter ze aan zwommen. Heel erg gaaf. Wel jammer dat zwemmen met flippers en de snorkel voor mij niet zo is weggelegd en dat ik zonder te overdrijven ongeveer de halve zee zal hebben ingeslikt.
Bij onze originele Zanzibar planning, was het eigenlijk nog de bedoeling om een dagje naar Stowntown te gaan. Helaas kregen we een mail van de Nederlandse Ambassade dat het daar onrustig scheen te zijn. Dit vanwege de verkiezingen (die in Zanzibar en Pemba ongeldig zijn verklaard) en was het advies om daar niet naar toe te gaan. Hier hebben we ons maar netjes aan gehouden, en we hebben ons laatste dagje op Zanzibar daarom ‘’verplicht’’ aan het zwembad doorgebracht. Gelukkig was dit prima te overleven. Donderdag zijn we met de Ferry terug gegaan naar Dar es Salaam om daar onze laatste nacht in Afrika door te brengen.
En vrijdag is onze reis terug begonnen. Dat was het dan, de reis al weer voorbij en het is echt super snel gegaan. En voor nu mijn doel om er zo lang mogelijk van na te genieten in Nederland. Wat inhoud: tevergeefs heel veel after sun smeren om mijn bruine, zomerse tint zo lang mogelijk vast te houden. (het vervellen is 2 dagen geleden al begonnen dus heb er weinig vertrouwen in). Een begin maken aan het sorteren van gigantisch veel foto’s voor mijn fotoboek! Om alle geïnteresseerde daar mee te gaan stalken.
Het is bijzonder hoe snel je gewend raakt aan het totaal andere leven en de cultuur daar, en ik merk nu al dat ik ook binnen no time weer gewend ben aan Nederland. Toch zijn er een heleboel dingen die me bij gaan blijven en heb ik er heel veel van geleerd. Deze dingen zijn (hopelijk) blijvend. Ik ga in ieder geval nog heel vaak terug denken aan een hele fijne tijd!
Jullie lezers nog bedankt, ik vond het erg leuk om mijn ervaringen te delen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood